Testimonial

28 februari 2023

MS Mededinger - Wim van Wijngaarden

De familie van Wijngaarden vaart sinds het voorjaar van 2022 met Solarluiken. Na goede ervaringen lieten ze eind 2022 nog eens één extra Solarluik installeren om hun vermogen zo te verdubbelen. In totaal hebben zij nu 13 kWp aan boord. Lees hieronder hun ervaringen!

Zijn jullie tevreden over de Solarluiken?

Ja, je hoeft veel minder met de generator te draaien, je gebruikt minder brandstof en je hebt minder uitstoot. Dat is erg fijn want dat is beter voor de filters en je hebt minder slijtage. Wanneer je ergens met je schip ligt is het fijn als je minder hoeft te draaien met de motoren. Als er walstroom is, is dat mooi, maar dan moet je wel eerst de kabels naar de wal slepen. Walstroom werkt ook niet altijd omdat er vaak storingen zijn met de walstroomkasten.

U vaart nu al een tijdje rond met de Solarluiken. Hoe waarschijnlijk is het dat u de Solarluiken aan andere schippers aanraadt op een schaal van 1-10?

Ik zou de Solarluiken aan iedereen aanraden, dus zeker een 10. Je kijkt natuurlijk naar de prijs, maar dat is meer dan enkel de aanschaf van de panelen. Wij hebben omvormers erbij zodat je er 380 Volt uitkrijgt. Dat maakt het een stukje duurder, maar dan kan je er ook wel alles mee en heb je de generator minder nodig.
We hebben nu ook een appje van Victron waarmee je de generator op afstand kan starten. Je kan dan in de gaten houden hoe de accu’s aan het laden zijn. Op het moment dat de spanning heel erg terugloopt kan ik de generator op afstand starten, dat is heel leuk.

Wat zijn de nadelen van de Solarluiken?

Op de plek waar het Solargedeelte zit op het luik loop je bijna nooit. Dus je merkt er niks van. Je moet alleen met laden en lossen zorgen dat er niet overheen gedraaid wordt, maar dat is sowieso niet toegestaan. Al met al zijn we er echt enthousiast hierover. Er zijn eigenlijk geen nadelen te noemen, behalve dat het best wel wat kost.

Hoe heeft u de samenwerking ervaren?

De samenwerking vond ik heel fijn. Ik vind het een fijn team bij Wattlab en het zijn gedreven jongens. We hebben één keer een probleem gehad en toen waren ze er heel snel bij. De lijnen zijn kort en je kan leuk met elkaar praten.

Hoe bent u in aanraking gekomen met Solarluiken?

Doordat wij ons schip gingen verlengen hadden we nieuwe luiken nodig. Uiteindelijk zijn we hiervoor bij Blommaert terecht gekomen. We hadden in de krant al een paar artikelen voorbij zien komen over de Kenyro die als een van de eerste de Solarluiken had. Toen hebben we gevraagd om een offerte met zonnepanelen erop. We hebben als eerste twee kleine luiken met in totaal 18 panelen aangeschaft. Dit beviel en dus hebben we in het najaar besloten om een ander luik ook te bedekken met panelen. In totaal hebben we nu 36 panelen op onze luiken.
Wattlab
  • De Kroon
  • Schiemond 20
  • 3024 EE, Rotterdam
  • The Netherlands
  • info@wattlab.nl
  • +31 85 004 32 75
  • Coc: 68536550
  • Vat id: NL 8574 88 077 B01

© 2023 Wattlab (KRSolar B.V.). Alle rechten voorbehouden.